Wyszukiwarka

Szkoła Podstawowa nr 20
im. Ks.Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego
z Oddziałami Integracyjnymi
85-601 Bydgoszcz ul. Grabowa 4 tel. 52 341 54 96 (przedszkole,klasy1-3)
85-602 Bydgoszcz ul.Kaliska 10 tel. 52 32 11 360 (klasy IV-VIII)
sp20@edu.bydgoszcz.pl

Refleksje nt. projektu edukacyjnego „Postać historyczna - mój autorytet”

W lutym tego roku uczniowie klas szóstych, siódmych i ósmych realizowali indywidualny projekt pt. „Postać historyczna - mój autorytet”. Pomysł został już sprawdzony kilkakrotnie w szóstych klasach na koniec szkoły podstawowej. Tym razem inspiracja pochodziła z badań nt.  autorytetów w życiu młodego pokolenia. Podobno większość młodzieży takich wzorców nie ma.

Zastanawiałam się, czy tak jest naprawdę. Pomyślałam, że może słowo „autorytet” stało się archaiczne i wyszło już z użycia. Może młodzi ludzie nie rozumieją jego znaczenia, ale wzorce w życiu mają lub ich pragną.

Na pierwszej lekcji wyjaśniliśmy znaczenia słów: autorytet oraz idol. Okazuje się, że to drugie jest bliższe uczniom i częściej przez nich używane. Czyżby więc niepokojący wynik badań wynikał w pewnym stopniu z niezrozumienia znaczenia  tego pierwszego wyrazu? W każdym razie wypełnienie ankiety na ten temat wymaga głębszej refleksji.

            Na niektórych lekcjach obejrzeliśmy także fragment filmu Mela Gibsona „Przełęcz ocalonych”. Nikt nie miał wątpliwości, że Desmond Doss to nie idol - celebryta, który imponuje na przykład talentem, ale prawdziwy autorytet - wzór do naśladowania. To odważny młody człowiek, który konsekwentnie odmawiał użycia broni w walce z wrogiem na Okinawie, a mimo to ocalił życie wielu rannym żołnierzom.

            Nasi uczniowie zaprezentowali ponad 80 postaci historycznych. Najczęściej wybierane były dwie panie: Maria Skłodowska - Curie oraz Irena Sendlerowa. Poza tym Józef Piłsudski, Jan Paweł II, Albert Einstein, Desmond Doss, Jan Karski. Postacie łączyły się w pewne grupy. W pierwszej znalazły się takie, który wykazały się niezwykłą odwagą w szczególnie ekstremalnych, wojennych warunkach. Uczniowie cenili je za to, że poświęcały swoje życie dla ocalenia Żydów i innych ludzi (Sendlerowa, Schindler, Żabińscy, Korczak, Pilecki, Kolbe…). Druga grupa to naukowcy, wynalazcy, którzy dokonali czegoś wielkiego, często pokonując liczne trudności,  a ich dokonania służą ratowaniu ludzi lub poprawie warunków ich życia (Skłodowska, da Vinci, Steven Jobs, Pasteur, Fleming, Rejewski, Tesla…). Są też obrońcy praw człowieka, np. Abraham Lincoln, Martin Luther King, Waris Dirie, Mahatma Gandhi… Wśród postaci historycznych nie zabrakło także artystów z różnych dziedzin sztuki. Wybrano Czesława Niemena, Fryderyka Chopina, Leona Wyczółkowskiego, Polę Negri, Jana Matejkę, Henryka Sienkiewicza, Coco Chanel i innych. Odkryciem dla mnie był Tadeusz Pankiewicz - krakowski farmaceuta, który uzyskał zgodę od władz nazistowskich na otwarcie apteki w getcie żydowskim. Dzięki temu ocalił życie wielu Żydom, za co zresztą otrzymał medal „Sprawiedliwy wśród narodów świata”. Dziękuję Julce za dociekliwość i wyszukanie tej niezwykłej, lecz nie tak powszechnie znanej postaci.

            Reasumując, młodzież jest wartościowa, pełna dobrych pragnień i marzeń. Może to my - nauczyciele i rodzice, powinniśmy uważniej wsłuchiwać się w to, co mówi. I jeszcze jedno trudniejsze zadanie - zrozumieć język młodego pokolenia, ponieważ właśnie język, słowa i ich znaczenia, może się okazać kluczem do wzajemnego porozumienia.

Arleta Kempa