Wyszukiwarka

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2

Szkoła Podstawowa nr 20
im. Ks.Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego z Oddziałami Integracyjnymi
Przedszkole nr 2
 85-601 Bydgoszcz ul. Grabowa 4
tel. 52 3415496
85-602 Bydgoszcz ul.Kaliska 10
tel. 52 3211360
zspp02@edu.bydgoszcz.pl

Sztuka zapamiętywania Zamykamy wszystkie sekrety książki „Kamienie na szaniec” w lapbooku

Korzystanie z informacji oraz ich selekcja, efektywne zapamiętywanie, świadome samokształcenie  - to  gwarancja przyszłego sukcesu. Naszym Uczniom polecamy książkę „Techniki zapamiętywania” Bartłomieja i Tobiasza Boral. Warto dowiedzieć się, jak inni powtarzają i utrwalają materiał. Przykładem metody, ułatwiającej  zrozumienie i opanowanie trudnych lektur szkolnych może być „lapbook”.

            Czym jest „lapbook”, „czyli „książka na kolanie”? To interaktywna teczka lub rozkładana książka, w której znajduje się wszystko, co wiąże się z danym tematem. Może zawierać dowolną ilość schowków, kieszonek, karteczek, zakładek, mapek i rysunków. Im bardziej pomysłowo, tym lepiej!  Ciekawe realizacje i opis etapów tworzenia lapbooków znajdziesz na stronach: www.fraubuda.wordpress.comhttp://www.zaubereinmaleins.de/kommentare/blanko-vorlagen-fuer-lapbook.

            Uczniowie klas ósmych wykorzystali tę metodę podczas utrwalania treści lektury „Kamienie na szaniec”. Pracując w zespole, podzielili się zadaniami – przygotowali informacje o autorze, typie narracji, fabule, akcji właściwej, planie wydarzeń, problematyce, głównych motywach, bohaterach (głównych, drugoplanowych i epizodycznych), cechach gatunkowych powieści dokumentalnej z elementami gawędy harcerskiej. Wyeksponowali cytaty warte zapamiętania, którymi może kierować się również współczesna młodzież. Uczniowie przygotowali również po dwa zadania dla innych grup, które sprawdzały stopień opanowania treści lektury. Wykazali się dużą kreatywnością. Puzzle, krzyżówki, teksty z lukami, kalambury, odtwarzanie poszczególnych scen utworu – zaktywizowały wszystkich uczniów.

            Metodę „lapbooka” wykorzystali także uczniowie młodszych klas, np. podczas utrwalania treści lektury „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”.

 

 

            Anna Wereszczyńska, Lucyna Pawlicka,

Katarzyna Sidorowicz-Wojno, Anna Wiśniewska