Wyszukiwarka

Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2

Szkoła Podstawowa nr 20
im. Ks.Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego z Oddziałami Integracyjnymi
Przedszkole nr 2
 85-601 Bydgoszcz ul. Grabowa 4
tel. 52 3415496
85-602 Bydgoszcz ul.Kaliska 10
tel. 52 3211360
zspp02@edu.bydgoszcz.pl

Sztuka zapamiętywania Mapa myśli - kto jest kim w „Panu Tadeuszu”

„Zapamiętywanie to podstawa nauki i sprawnego działania praktycznie w każdym obszarze. Nieważne czy chodzi o przygotowania do wielkiego egzaminu, czy o wkucie własnego numeru PESEL – im więcej zostaje w Twojej głowie, tym lepiej” – stwierdził Jacek Kłosiński, autor książki  „Metoda Tęczówki. Działaj skutecznie, po swojemu i bez stawania na głowie”. Choć w nauce nie ma drogi na skróty, warto poznać swoje predyspozycje (jesteś wzrokowcem, słuchowcem, a może kinestetykiem?). Warto też utrwalić kilka technik, które ułatwiają zapamiętywanie. A oto jedna z nich.

Zamiast jedynie słuchać, warto robić notatki. I choć brzmi to banalnie, dobrze jest wiedzieć, jak je skutecznie redagować. Po pierwsze, zapamiętasz więcej, jeśli będziesz notować ręcznie, a nie na komputerze. Odręczne notowanie nie daje komfortu szybkiego pisania, ale…  zmusza do szybkiego analizowania materiału, wyboru najważniejszych treści, czyli świadomego „obrobienia” informacji.

            Po drugie, robiąc notatki, szkicuj i zamieszczaj rysunki na marginesach. „Osoby, które w trakcie notowania rysują, zapamiętują nawet do 30% więcej” – pisze Kłosiński, powołując się na badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców.

Po trzecie, znajdź i wypracuj własny system notowania. Metodą ułatwiającą zapamiętywanie jest np. mapa myśli (mind mapping). Ma postać rozrastającego się, promieniującego drzewka i odzwierciedla sposób, w jaki nasz mózg gromadzi informacje. Bazuje na wizualnym połączeniu i tworzeniu struktur, ukazujących powiązanie różnych informacji. 

Zasady tworzenia map myśli:

  1. „Od ogółu do szczegółu” – na środku kartki wypisz ogólny temat, główne zagadnienie. Bezpośrednio od niego twórz rozgałęzienia, do których dalej będziesz dopisywać kolejne rozszerzenia tematu i podgałęzie.
  2. Twórz kolejne gałęzie i podgałęzie – jedna gałąź oddaje jedno zagadnienie, które chcesz dobrze zapamiętać. Każda podgałąź to dalsze zagłębianie się w dany temat.
  3. Twórz mapy myśli w poziomie – łatwiej zapanujesz nad strukturą notatki.
  4. Pobudzaj narząd wzroku – różnicuj wielkość napisów, wprowadzaj kolory, ikonki, znaki graficzne. Jeśli brakuje Ci czasu, możesz też skorzystać z gotowych programów komputerowych (Xmind, Coggle, Milanote, Miro).  

Uczniowie klas ósmych wykorzystali mapę myśli do utrwalenia bohaterów „Pana Tadeusza”. A oto wyniki ich pracy na lekcjach języka polskiegoUśmiech.

Anna Wereszczyńska, Lucyna Pawlicka,

Katarzyna Sidorowicz-Wojno, Anna Wiśniewska